Slaap & Rust

Menu

Maak kennis met onze experts

Rustcoach

Ed Caffin

Lees meer
Slaapcoach

Talja Lambert

Lees meer

Specialisten spelen een belangrijke rol bij slaap en rust. Maak kennis met onze twee coaches, Talja Lambert en Ed Caffin. Zij is expert op het gebied van slapen, hij op het gebied van rust en ontspanning. Een dubbelinterview.

 

Om te beginnen, waarvan geniet je het meest in je werk—en waarvan het minst?

Talja: “Ik krijg werkelijk elke keer weer kippenvel als tijdens een coachingstraject bij iemand de ‘kwartjes vallen’. Hoe geweldig is het bijvoorbeeld als iemand niet anders kent dan gebroken nachten en je tijdens een sessie vertelt dat hij of zij voor het eerst weer doorgeslapen heeft en inziet wat daarvoor nodig is! Daar doe ik het voor!

Ed: “Ja, het contact met mensen. Dat is eigenlijk altijd een drijfveer geweest in mijn werk. In bijbaantjes vroeger al, toen ik als tiener als bezorger werkte bijvoorbeeld. Het moment aan de deur, dat vond ik het leukst. Nu, voor de klas of in een meditatie- of yogales, probeer ik echt contact te maken met wie ik in de groep zit. Dat geeft het meeste voldoening.

Talja: “En het minst leuk? Al die administratieve formats die je verplicht bent in te vullen. Maar dat hoort er nou eenmaal bij.

Ed: “Haha, bij mij precies zo!

 

Waarom zijn jullie eigenlijk coach geworden?

Ed: “Ik kwam voortdurend mensen tegen die last hadden van stress en spanning. Zowel in mijn werk in het onderwijs, als privé. Stress door het werk, maar ook stress door andere uitdagingen die het leven kan bieden, zoals een relatie die uitgaat of niet weten welke kant je met je leven op wilt. Ondertussen beoefende ik zelf steeds intensiever yoga en meditatie, waarmee ik mezelf goed in balans kon houden, middenin een druk en vol leven. Die technieken zijn vaak even verassend eenvoudig als effectief. Op een gegeven moment besloot ik dat ik die graag wilde uitdragen en aan anderen wilde leren.

Talja: “Bij mij begon het eigenlijk heel toevallig. Ik kwam in de krant een artikel tegen dat ging over het grote aantal mensen in Nederland dat te kampen heeft met slapeloosheid. Met alle gevolgen van dien in de privésituatie en op het werk. Het boeide mij hierover te lezen als mens en als coach met een achtergrond en ruime ervaring in het werkveld ‘mens en arbeid’. Dat artikel heeft mij zelfs zo getriggerd dat het onderwerp me niet meer losliet. Ik ben me er dan ook verder in gaan verdiepen en het is mijn missie geworden mensen te ondersteunen bij het verbeteren van de slaap. Want het ligt vaak zo binnen handbereik, beter slapen! Vandaar dan ook dat het Landelijk Netwerk van Saraja Slaapcursus is ontstaan, waar we met meerdere coaches proberen zoveel mogelijk mensen te bereiken, ook binnen het bedrijfsleven.

 

Hoe ziet een typische werkdag eruit?

Talja: “Ik begin elke ochtend met een stretchoefening om de dag in rust te beginnen. Het maakt ook de spieren weer even lekker los. In de ochtend plan ik ook bij voorkeur mijn afspraken, want dan ben je het meest alert, fris en energiek. Dat kunnen online coachingsgesprekken zijn, overleg met zakelijke klanten of afstemming met de andere coaches in ons netwerk. In de middagpauze ga ik er meestal toch wel een uur even helemaal tussenuit. Daarna opdrachten voorbereiden en uitwerken of nieuwe ideeën ontwikkelen. Mails en administratie. Aan het eind van de dag neem ik graag even door wat ik die dag allemaal bereikt heb en ik maak de planning voor de volgende dag.

Ed: “Grappig, bij mij is dat compleet anders. Ik heb niet echt een typische werkdag. Mijn werktijden variëren sterk, vaak werk ik ook ’s avonds. Voor een groot deel kan ik dat zelf indelen. Dat is de vrijheid die ik in mijn werk heb, maar tegelijk ook een uitdaging.

 

Zijn er veranderingen in het soort klachten waarmee mensen bij je aankloppen?

Talja: “Ik zie vaak klachten als onrustig slapen en vaak wakker worden in de nacht. Maar ik spreek ook opvallend meer mensen die niet zozeer slaapproblemen ervaren, maar door slaaptekort zich vermoeid en futloos door de dagen slepen, om vervolgens ’s avonds uitgeput op de bank neer te ploffen.

Ed: “Wat ik altijd veel tegen ben gekomen is dat mensen veel stress ervaren door eisen die ze zichzelf stellen, of die anderen ze stellen, zoals hun baas. De angst om niet te voldoen is bij veel mensen groot. In het algemeen zijn we veeleisend en kritisch. En dat begint steeds vroeger. Daar zie ik wel een duidelijke verandering in: steeds meer jongeren krijgen stressklachten, op een steeds jongere leeftijd.

Talja: “Dat herken ik ook, ik heb nogal wat perfectionisten onder mijn cliënten. We moeten echt leren meer zelfcompassie te tonen. We mogen wel eens wat liever voor onszelf worden.

 

Zien jullie verschillen in klachten tussen vrouwen en mannen?

Ed: “Mannen praten over het algemeen minder over mentale stress en spanning, maar rapporteren eerder fysieke klachten. Al spreek ik liever niet in algemene termen over sekseverschillen. Verschillen tussen mensen zijn vaak veel groter. Zo zijn er persoonlijkheidskenmerken die mensen vatbaarder maken voor stress, zoals perfectionisme. De beste behandelingen zijn daarom maatwerk.

Talja: “Vrouwen slapen over het algemeen slechter dan mannen. De oorzaak voor slapeloosheid moet bij mannen voor 38 procent in genen gezocht worden, bij vrouwen voor 59 procent. Naast erfelijke factoren zijn er bij de vrouw hormonale oorzaken voor slecht slapen, die nog eens versterkt worden tijdens en na de overgang. En dat terwijl onderzoeken aantonen dat vrouwen gemiddeld genomen 20 minuten meer slaap nodig hebben per nacht. De hersenen van de vrouw werken complexer dan die van de man, ze gebruiken meer van hun hersenen en hebben daarom in de nacht ook meer tijd nodig voor herstel. Ontspanning is voor iedereen de basis voor een goede nachtrust, maar vrouwen doen er goed aan hier nog meer aandacht aan te besteden dan mannen.

 

Wat vind je een interessante nieuwe ontwikkeling in je vakgebied?

Ed: “Dat we door steeds geavanceerdere technieken in wetenschappelijk onderzoek beter begrijpen wat er bijvoorbeeld gebeurt als we mediteren. Maar grappig genoeg laat veel van dat onderzoek eigenlijk gewoon zien wat al duizenden jaren bekend was in onder meer boeddhistische teksten. In die zin is het niets nieuws. Ook wordt er meer bekend over hoe stress precies werkt en waarom sommigen hier meer vatbaar voor zijn dan anderen, om maar iets te noemen. Een deel van die kennis komt nu ook ‘op de markt’ in de vorm van nieuwe technologie die je hierbij kan helpen. Alleen niet alles is even goed en werkzaam. Je moet ook wel gezond kritisch blijven in dat opzicht.

Talja: “Ja, dat zie je ook terug op het gebied van slapen. Er komen steeds meer toepassingen om thuis metingen te doen—en dan heb ik het niet over al die apps waarvan de betrouwbaarheid en het nut dubieus is. Ik verwacht dat goede, nieuwe methoden voor thuisonderzoek heel positief kunnen uitpakken voor een comfortabelere en waarheidsgetrouwe research naar slaapstoornissen. De drempel om bij slaapklachten onderzoek te laten doen zal er ook lager door worden.

 

Wat is de vreemdste slaap- of ontspanningstip die je ooit hoorde?

Ed: “Poeh, mensen doen de vreemdste dingen. En als dat voor iemand werkt en niet schadelijk is, waarom niet? Maar waar ik me soms wel over verbaas is hoe makkelijk mensen tegen anderen zeggen: ‘Joh, maak je niet zo druk.’ ‘Ontspan gewoon!’ Was het maar zo simpel. Waar mensen echt iets aan hebben is als je ze een techniek of methode biedt om te ontspannen en stress te verminderen.

Talja: “En zolang we met z’n allen maar niet te dogmatisch te werk gaan. Er bestaat niet één slaapadvies dat werkt voor iedereen. We zijn allemaal unieke personen met een eigen slaaphandleiding. Om die te ontrafelen is het wel raadzaam jezelf open te stellen voor adviezen en tips van buitenaf, maar je kunt ze uiteindelijk alleen proefondervindelijk beoordelen.

 

Tot slot. Wat doe je zelf om te ontspannen?

Talja: “Ik word heerlijk rustig als ik bewust met mijn ademhaling bezig ben, als ik me richt op een diepe buikademhaling. Meestal trek ik dan eerst even mijn schouders op terwijl ik diep inadem en met een zucht laat ik dan de adem en mijn schouders weer los. Om vervolgens met mijn aandacht naar mijn buik te gaan tijdens het ademen. Daarnaast kan ik mijn lichaam goed ontspannen en mijn gedachten helemaal loslaten als ik rustige muziek beluister. Ik heb een aantal favoriete apps en video’s op mijn smartphone staan die ik graag zittend of liggend op de bank beluister. Maar ik val er ook graag in mijn bed bij in slaap. Euh… natuurlijk wel met mijn telefoon in de vliegtuigmodus en in de ‘niet storen’ stand.

Ed: “Ik neem elke dag voldoende tijd tussen m’n werkzaamheden in, om ontspanning te vinden. Dat kan een rondje lopen zijn, of even helemaal niets. Verder mediteer ik dagelijks en ik probeer ook zeker twee yogalessen in de week te volgen. Ik heb het er maar druk mee, dat ontspannen.

 

Talja Lambert (48)

Personal coach, gespecialiseerd in slaap en slapeloosheid als onderdeel van vitaliteit. Medeoprichter van het Landelijk Netwerk van Saraja Slaapcursus.

 

Ed Caffin (38)

Psycholoog, docent aan de Hogeschool van Amsterdam. Geeft trainingen en coaching op het gebied van beter leren omgaan met stress.