7 Genante slaapverschijnselen

Wist je dat je gemiddeld 1/3 van je hele leven in de slaapkamer doorbrengt? Dat zijn heel wat uurtjes in een mensenleven. De meeste uren hiervan slaap je heerlijk in je bed. Terwijl je lekker slaapt, kun je helaas last hebben van genante verschijnselen….

-1- Windjes laten

Je laat gemiddeld 13 tot 23 windjes per dag en de meeste laat je ’s nachts. Overdag heb je vaak de neiging ze in te willen houden uit beleefdheid. Tijdens je slaap ontspannen alle spieren en kan er makkelijker een windje ontsnappen. Per nacht laat je ongeveer 10 tot 15 windjes en dat is dus meer dan de helft. Laten we maar niet beginnen over hoeveel die windjes ook kunnen stinken.

-2- Dekendief

Eén van de meest voorkomende ergernissen: de deken meenemen tijdens het omrollen! Je partner wordt ’s nachts verkleumd wakker, omdat jij alle dekens hebt ingepikt. Gelukkig is de oplossing erg simpel: Tijd voor een heel groot dekbed of 2 losse dekbedden.

-3- Snurken

Snurken heeft vele oorzaken, maar in de meeste gevallen wordt het veroorzaakt doordat tijdens je slaap de keelspieren zich ontspannen en de keelholte smaller wordt. Om adem te halen moet er toch lucht door de keelholte, hierdoor gaan je gehemelte en de huig trillen. Op deze manier ontstaat het snurkgeluid. Snurkgeluid is erg vervelend voor jouw bedpartner, maar als bij jou de vernauwing leidt tot ademhalingsproblemen of het slapen verstoort, dan is het verstandig om een afspraak met je huisarts te maken.

-4- Kwijlen

Die natte plek op je kussen is niet heel erg charmant, maar kwijlen is niet iets om je voor te schamen. Vaak kwijl je wanneer je een goede nachtrust hebt. Je lichaam is helemaal ontspannen omdat je mond openhangt. Je bent zo diep in slaap, dat je hersenen vergeten om mond en keel te informeren om te slikken. Kwijlen kan dus een teken zijn dat je gezond en rustig slaapt. Heerlijk toch?

-5- Praten in je slaap

Praten in je slaap kan variëren van ingewikkelde volzinnen tot het mompelen van woorden. Je bent je niet bewust dat je praat in je slaapt en je zult het je dus ook niet herinneren. Hoewel praten in je slaap lichamelijk niet schadelijk is, kan het wel schaamte met zich meebrengen. Het kan ook irritant zijn voor de bedpartner of als je bij iemand anders logeert. Hierdoor zijn mensen die praten in hun slaap soms bang om in slaap te vallen. Maar wees gerust: het kan niet tegen je gebruikt worden in de rechtszaal!

-6- Slaapwandelen

Slaapwandelen komt vooral voor tijdens de NREM slaap. Een slaapfase waarbij het lichaam nog actief is maar de hersenen al slapen. Vooral kinderen slaapwandelen, doordat hun hersenen en het lichaam nog volop in ontwikkeling zijn. Volwassenen die slaapwandelen hebben dit vaak ook al als kind gedaan. Bovendien komt het sneller voor bij stress en oververmoeidheid, alsmede alcohol- en medicijngebruik. Wat te doen als je op de gang een slaapwandelaar tegenkomt: Het beste is om de slaapwandelaar rustig terug te begeleiden naar bed. De meeste mensen die slaapwandelen doen dat hooguit 1x per nacht.

-7- Bedplassen

Bedplassen, ook wel enuresis nocturna genoemd, is een vervelende aandoening waarbij de hersenen te laat een signaal vanuit de blaas ontvangen dat je moet plassen. Hierdoor heb je te laat door dat je aandrang hebt en plas je in bed. Bedplassen komt zowel bij kinderen als volwassenen voor. Bedplassen is een ongevaarlijk, maar erg vervelend probleem. Bij volwassenen is de oorzaak van bedplassen vaak fysiek. Er kan sprake zijn van een hormonaal probleem. Verder komt bedplassen vaker voor bij vrouwen met terugkerende urineweginfecties. Een bezoek aan je huisarts bij bedplassen is het advies.

Belang van slapen

Slaap is belangrijk voor de gezondheid. Een goede nachtrust zorgt ervoor dat we lichamelijk en geestelijk van de inspanningen van overdag herstellen. Wanneer je niet genoeg uren maakt heeft dit invloed op je gezondheid en dagelijks functioneren. Het is dus van essentieel belang dat je voldoende uren slaapt en dat je ook ontspannen slaapt. Op deze manier word je uitgerust wakker en kun je fris aan je nieuwe dag beginnen. Wist je dat er zelfzorgproducten te koop zijn bij de drogist die jou helpen sneller in slaap te vallen of meer te ontspannen? Vraag eens in de winkel naar Sleepzz of Valdispert. Slaap lekker!

 

Bronnen: www.margriet.nlwww.gezondheidsnet.nlwww.sante.nlwww.sleepzz.nlwww.slaapinfo.nl

Maak kennis met onze slaapcoach

Talja Lambert

Bekijk Talja 's adviezen