Hoe was het ook alweer? Gaat de klok nou een uur vooruit of terug? Gelukkig is daar een heel eenvoudig ezelsbruggetje voor. In het voorjaar gaat de klok een uur vooruit, in het najaar achteruit. De klok moet a.s. zaterdag om 02.00 uur dus weer een uur verder gezet worden. Maar…daar is niet iedereen even blij mee!  

 

Zomertijd op zijn retour

Ooit ingevoerd als een energiebesparende maatregel, maar inmiddels op zijn  retour…de zomertijd. Omdat betwijfeld wordt of het wel de gewenste bezuiniging oplevert. Zeker is dat we geconfronteerd worden met een toename van het aantal auto-ongelukken in de eerste week van de zomertijd. Als gevolg van de verschuiving van de tijd zijn we meer gestrest en minder geconcentreerd. Door het uur minder slaap zien we ook een stijging van het aantal hartinfarcten.

 

Vooral avondmensen kennen aanpassingsproblemen

We worden niet alleen geconfronteerd met een slaaptekort, ook heeft onze biologische klok moeite om zich aan te passen aan de omstelling. Ochtendmensen hebben hier misschien wat minder moeite mee. Maar vooral avondmensen voelen zich na de ingang van de zomertijd vermoeider, snel afgeleid, minder alert en prikkelbaar.

 

Dat komt omdat we met z’n allen gedwongen worden om ons slaapritme een uur te vervroegen. Was je bijvoorbeeld gewend om rond 23.00 uur te gaan slapen, moet je nu ineens de ‘oude tijd’ om 22.00 uur je bed in. Staat de wekker op maandag zoals je gewend was op 07.00 uur, voor je gevoel moet je er nu om 06.00 uur al uit! De meesten zijn hier na een paar dagen wel aan gewend, maar er zijn er ook die weken na de invoering nog slecht slapen van de zomertijd.

 

Met deze tips gaat wennen sneller

Hoor jij bij die laatste categorie? Dan heb ik hier wat tips voor je! Je kunt namelijk geleidelijk je slaap- en waakritme al een beetje vervroegen door elke avond wat eerder naar bed te gaan. Zoek bijvoorbeeld vanaf de woensdag voor de omzetting telkens een kwartier eerder je bed op. En ga er in de ochtend steeds 15 minuten eerder uit. Die extra tijd in de ochtend kun je dan heerlijk gebruiken om wat meer in rust te ontbijten. Zodra de zomertijd ingaat loop jij op deze manier dan al mooi in de pas. Probeer dit ook met je kinderen te doen, want dan wordt het iets makkelijker om ze in de eerste week van de zomertijd het bed in te krijgen.

 

Al is de verleiding groot, ga vooral niet snoozen. Daarmee stel je de aanpassing aan de nieuwe tijd alleen maar uit. Beter sta je in de ochtend gelijk op als de wekker gaat. Je helpt je biologische klok een extra handje als je jezelf daarna direct aan veel daglicht blootstelt, liefst lekker met je gezicht in de zon. Maak een ochtendwandeling of ga sporten als je daar tijd voor hebt. Zo zorg je ervoor dat de aanmaak van het slaaphormoon melatonine weer wordt geremd en cortisol je wakker en alert maakt.

 

Weet je van jezelf dat je op de eerste maandag na de zomertijd altijd veel last hebt van het tijdsverschil? Probeer dan vooral te regelen dat je die dag iets later op je werk verschijnen kunt. Mijd in ieder geval zoveel mogelijk de maandagochtend spits in het verkeer om ongelukken te voorkomen.

 

De nieuwe standaardtijd

Dat het afgeschaft gaat worden, de wisseling van zomer- naar wintertijd en omgekeerd is zeker. Van ganser harte hoop ik dat we de wintertijd als onze nieuwe standaardtijd mogen begroeten. Het is niet alleen de ‘echte’ tijd, het komt ook het meest overeen met ons bioritme. Daarnaast moet ik er niet aan denken dat het in de winter pas rond tienen licht wordt! En die lange warme zomeravonden? Die kan ik ook bij het licht van een kaars en een vuurkorf enorm genieten!

Maak kennis met onze slaapcoach

Talja Lambert

Bekijk Talja 's adviezen