Herken jij dat ook dat tijdens drukke en stressvolle periodes de drempel om te snoepen en te snacken laag is? Deze producten geven je echter geen energie, maar eerder een lusteloos gevoel door al die toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten. Dat lusteloze gevoel zorgt ervoor dat nog minder goed om kunt gaan met stress. Bij stress kun je het beste vetarme, vezelrijke en koolhydraatrijke gerechten eten met veel groente en fruit. Vermijd bij stress ook alcohol en cafeïne, want deze doen je geen goed!

 

Effect van cafeïne

Cafeïne in o.a. koffie, energiedrankjes en cola leidt tot de aanmaak van adrenaline en dit levert een stressreactie op (gespannen, onrustig gevoel). Voor mensen die vaak gestrest zijn, is het dus niet aan te raden om bijvoorbeeld veel koffie te drinken om de dag door te komen. In eerste instantie geeft de cafeïne je een boost, maar zodra deze is uitgewerkt, zit je weer te suffen en reik je weer naar meer cafeïne. Je snapt het waarschijnlijk al: de onrust zal namelijk alleen maar toenemen. Tevens heeft te veel cafeïne overdag, invloed op de aanmaak van je melatoninegehalte in de avond. Dit wordt beperkt door cafeïne, waardoor je vaak langer wakker blijft. Je houdt je dus als het ware “kunstmatig” wakker en je luistert minder goed naar de signalen van je lichaam.

 

Alcohol en stress

Alcohol ontspant op de korte termijn. Een paar glazen wijn of een paar biertjes helpt met inslapen na een onrustige dag. Het vervelende is echter dat alcohol het doorslapen bemoeilijkt: je loopt kans om veel vaker ’s nachts wakker te worden en onrustig te slapen. Uitgerust wakker worden is er meestal niet bij, zodat je de dag erna begint met meer stress in plaats van minder. Daarnaast zijn de gevolgen van overmatig alcoholgebruik en de risico’s op afhankelijkheid op de langere termijn natuurlijk overduidelijk.

 

Tips om minder cafeïne en alcohol te nuttigen:

  • Verlaag langzaam het aantal consumpties per dag. Stel jezelf een limiet!
  • Probeer eens cafeïnevrije koffie en/of alcoholvrije wijnen en bieren. Deze smaken tegenwoordig ontzettend lekker en het is maatschappelijk geaccepteerd
  • Drink veel water en zorg dat je altijd een flesje bij de hand hebt
  • Ga sporten voor ontspanning: het zorgt voor afleiding!
  • Gebruik ter ondersteuning Valdispert Stress Moments of Valdispert Dag & Nacht

 

De Redactie

 

Bronnen: devrijgever.nl – gezondheidsnet.nl – dokterdokter.nl

 

 

Maak kennis met onze stresscoach

Ed Caffin

Bekijk Ed 's adviezen