Blog van onze stresscoach Ed Caffin

 

Steeds meer mensen hebben te veel en te vaak stress. Dat is een ernstig maatschappelijk probleem aan het worden, want te veel stress kan op den duur leiden tot depressiviteit en burn-out. Het onderwerp stress krijgt mede daarom – terecht – veel aandacht. De paradox is echter dat er tegelijkertijd nog altijd veel taboe en schaamte is rondom het onderwerp stress, waardoor het moeilijk is om met je directe omgeving te bespreken waar je precies last van hebt. Dit terwijl praten over stress juist gunstige effecten kan hebben.

 

In mijn werk als docent, coach en mindfulnesstrainer ontmoet ik vaak mensen die het niet makkelijk vinden om openlijk te praten over de stress die ze ervaren. Deels omdat het herkennen van stress vaak moeilijk is, maar ook omdat het zo langzamerhand vrij normaal is om te druk en gestrest te zijn. Bovendien is de druk om je goed te voelen en gelukkig te zijn hoger dan ooit.

 

Stress wél bespreekbaar maken is echter de beste manier om de ernstige gevolgen van langdurige stress, zoals burn-out en depressie, te voorkomen. Want praten over stress heeft een aantal directe positieve effecten.

 

Opluchting:

De eerste is opluchting, alleen al het delen van je problemen en je emoties zorgt voor een betere verwerking daarvan. Je kunt je verhaal bij iemand kwijt en neemt er de tijd en ruimte voor. Het is dan wel belangrijk dat je praat met iemand die jou goed kent en die je kunt vertrouwen. Dan pakt zo’n gesprek altijd positief uit en zorgt het voor nieuwe inzichten. Ook praten met een hulpverlener is een goed idee, aangezien die persoon altijd neutraal blijft en je indien nodig kan doorverwijzen.

 

Gevoel van controle:

Een tweede reden om te praten over stress is dat het je gevoel van controle vergroot. Juist wel praten over wat je dwarszit zorgt er namelijk voor dat je gevoel van onmacht, wat zo kenmerkend is aan periodes van te veel stress, minder wordt. Waar je eerst niet wist wat je moet doen, ontstaat ineens de mogelijkheid tot verandering. En dat is al de eerste stap die je zet naar de oplossing.

 

Hulp in je omgeving:

Ten derde activeert praten met anderen ook de hulpbronnen in je omgeving. Dat werkt simpelweg zo: als mensen weten wat er met je aan de hand is, kunnen ze je beter helpen. Je beste vriend komt wellicht met praktische hulp en mogelijke oplossingen, terwijl je partner je juist meer emotioneel ondersteunt. Beide vormen van ondersteuning zijn belangrijk bij het vinden van manieren om het teveel aan stress te verminderen en erger te voorkomen.

 

Een soms terechte angst die mensen hebben bij het delen van wat ze dwarszit is dat je veroordeeld wordt, bijvoorbeeld door je collega’s of je werkgever. Als je te veel stress op je werk ervaart en dit bespreekbaar wilt maken, zorg er dan voor dat je goed voorbereid bent en weet wat je wilt zeggen. Ook kun je alvast nadenken over oplossingen en waar jij behoefte aan hebt. Een goede werkgever is altijd bereid daarbij mee te denken.

 

Heb je op dit moment last van te veel stress? Aarzel niet en ga eerst eens het gesprek hierover aan met een goede vriend of vriendin. Dat lucht op en brengt mogelijke oplossingen in kaart waar je niet aan had gedacht. Daarna kun je eventueel verdere actie ondernemen. En check natuurlijk zeker ook de andere tips op deze website.

 

Maak kennis met onze stresscoach

Ed Caffin

Bekijk Ed 's adviezen