Wetenschappelijk bewezen effect

De eerste categorie zelfzorgmiddelen valt onder de Geneesmiddelenwet en wordt door het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen gekeurd op veiligheid en kwaliteit. Het gaat om medicijnen die je zonder begeleiding van een arts kunt gebruiken. Ook moet het wetenschappelijk bewezen zijn dat de middelen in praktijk echt werken.

 

Net zo streng gecontroleerd

De medicijnen in de tweede categorie zijn de fytotherapeutica. Het is de wetenschappelijke naam voor kruidengeneesmiddelen. Ze bevatten alleen planten of plantaardige ingrediënten. Ze zijn dus puur natuurlijk. Ook voor deze medicijnen geldt dat hun werking in wetenschappelijk onderzoek bewezen moet zijn. En ze worden net zo streng gecontroleerd als de eerste categorie.

 

Tip: als op een product staat waar het voor is, dan moet de werking in wetenschappelijk onderzoek ook echt bewezen zijn.

 

Melatonine en valeriaan: geen bijwerkingen

Twee voorbeelden van stoffen die je in plantaardige middelen kunt tegenkomen, zijn melatonine en valeriaan.

 

Melatonine is een stofje dat ook door je eigen lichaam wordt aangemaakt—maar niet altijd genoeg. En deze stof is nou juist zo belangrijk voor je slaap-waakritme, om precies te zijn: om sneller in slaap te vallen.

Valeriaan is een kruidachtige plant in de kamperfoeliefamilie. In de wortel zitten stoffen die rustgevend werken. Een extract daarvan wordt gebruikt bij een zenuwachtig gevoel en in stresssituaties. Maar bijvoorbeeld ook om lekker te slapen.

 

Het gebruik van deze rustgevende stoffen levert geen bijwerkingen. En dat is op zichzelf al een geruststellend idee.

 

Zonder recept te koop

Zelfzorgmiddelen kun je zonder recept kopen. Je hoeft er niet eerst voor naar je huisarts. En je kunt terecht bij talloze supermarkten en drogisten, tankstations en apotheken. Minstens zo belangrijk: je kunt zelf de verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gezondheidstoestand.

 

Geen gewenning

Op alle medicijnen, dus ook op geneesmiddelen voor zelfzorg, moet staan wat de voordelen en de risico’s zijn. Lees dus altijd de informatie op de verpakking en de bijsluiter voor gebruik. Prettig idee: er zijn producten waarvan is aangetoond dat ze geen gewenning opleveren.

Maak kennis met onze slaapcoach

Talja Lambert

Bekijk Talja 's adviezen