Een uurtje extra slaap met de wintertijd!

 

Hoe zit het nu ook alweer? Wordt de klok vooruit of achteruit gezet en heb je nu een uur extra of een uur minder slaap?

 

Aanstaande zaterdag, in de nacht van zaterdag 26 op zondag 27 oktober gaat de wintertijd in en wordt de klok om 3 uur ‘s nachts één uur achteruit gezet. Dat betekent een heel extra uur slapen komend weekend. Tevens wordt het ’s ochtends weer een uurtje eerder licht ten opzichte van de zomertijd. Voor veel mensen maakt dit het net wat makkelijker om ’s ochtends vroeg op te staan.

 

Wintertijd

De wintertijd is oorspronkelijke tijd waarop ons biologische ritme is afgestemd. Je komt dus automatisch terug in je natuurlijke ritme en daarom hoef je niet veel te doen om te wennen aan de wintertijd. Heb je toch wat moeite met de wintertijd en heeft het bijvoorbeeld effect op jouw slaapritme, dan kunnen de volgende tips jou helpen.

 

Tips om aan de wintertijd te wennen

  • Doe ’s ochtends als je wakker wordt de gordijnen meteen open en doe het licht aan
  • Probeer overdag naar buiten te gaan en voldoende daglicht te krijgen. Minimaal een half uur, vooral in de eerste helft van de dag. Daglicht is veel effectiever dan kunstlicht.
  • Dim ’s avonds op tijd de lichten, kijk niet te lang televisie en gebruik zo min mogelijk je smartphone of tablet. Je lichaam maakt dan voldoende melatonine aan om lekker te slapen.
  • Ga aanstaande zaterdag een uur later slapen. Of zorg ervoor dat je deze week naar het nieuwe ritme toewerkt. Dit kun je doen door deze steeds iets later naar bed te gaan.
  • Het klinkt saai maar zorg voor regelmaat en eet op vaste tijden.
  • Ga lekker sporten! Tijdens het sporten maakt je lichaam endorfine aan, waardoor je je energieker voelt.
  • Luister goed naar je lichaam: Ben je moe? Ga dan wat vroeger naar bed

 

Vergeet vooral niet te genieten van je uurtje extra slaap zaterdag! Welterusten!

 

Bronnen: www.dokterdokter.nl, www.gezondheidsnet.nl

Maak kennis met onze slaapcoach

Talja Lambert

Bekijk Talja 's adviezen